יום שלישי, 9 בנובמבר 2010

נקודות חשיבה לציור פורטרט


אנשים די פוחדים כשהם מתבקשים לרשום פני אדם. אולי בגלל הפחד שהרישום שהם יצרו אינו דומה למציאות. לפעמים, כשאדם מרגיש שהוא יכול לרשום, רישום שאינו פני אדם, אלא רישום דומם כללי, הוא לא יתקשה לרשום. הדמיון שלנו, הוא זה המתקשה לקבל את התוצאות. הדמיון הוא בעצם יוצר את האיכות של הרישום, להידמות לאדם שמציירים.נמצא שרישום כללי של אדם שאינו מוכר, קל יותר לציור בדרך כלל, אבל כשמתבקשים לצייר פורטרט של אדם מסוים, מוכר, נכנסים לקיפאון. למה קשה לצור דמיון ? אני חושבת שזה חוזר אל החשיבה הלוגית שלנו ונטייה לצור "סמל". תמונה של "סמל" שיש לנו בראש, של אדם מסוים שאינו נראה כפי שהוא, ואנו מרגישים שהוא צריך להראות דומה ברישום שלנו. מה שאנו צריכים לעשות כשאנו יוצרים רישום פורטרט,לחשוב בדומה לרישום של נושאים אחרים שיש לנו בטבע. שימו את המחשבות בצד, ציירו את מה שאתם באמת רואים בעיניכם. ושיצא לנו מה שיצא.

ישנם שלושה "חוקים" שאנו צריכים להבין כדי לצור פורטרט בצורה מכובדת: 1.פרופורציות ופרספקטיבה, 2.רישום מדויק של קווי מתאר, 3.יצירת צלליות מדויקות. בהתחשב בזה שאנו לומדים רישום פורטרטים בפרופורציה ופרספקטיבה. חשוב להשיג לדיוק ודמיון בפרופורציות .

האם עיני האדם קרובים אחד לשני, או האם הפה רחב מדי, חשוב לבדוק כדי שהרישום לא יקבל פרופורציות נכונות, מה שתצטרכו הוא להשתמש במדידה עם העיפרון איתו אנו רושמים (שהוא כלי מדידה מצוין ומדידת עין תוך כדי רשום של פורטרט חי). אנו באמת צריכים להיות ערניים למדידות שלנו, המוח שלנו הולך ל"הילחם" בנו כדי לשנות את דעתנו.בפורטרט חייבים לצייר מה שאנו רואים בשילוב עם המדידות של עין-עיפרון,

נקודות חשיבה/ביצוע

צעד ראשון

לפני שנתחיל, הסתכלו סביבכם על אנשים שונים. המסקנה היא שלכל אחד בסופו של דבר יש את אותם פרטי פנים. פנים המורכבים מזוג עיניים, אף אחד, פה אחד, שתי אוזניים ושיער.

שימו לב לכמה אנשים פנים צרות ורזות, לכמה מהם פנים עגולות, לאחרים פנים צרות בתחתית ורחב מעבר למצח.

שימו לב, לאנשים צעירים, יש עור חלק ולמבוגרים קווים מסביב לעיניים והפה.

לאנשים מסוימים יש חיוך קטן ולאחרים יש גדול. לבסוף השיער שבדרך כלל עושה את השינוי המשמעותי של האדם.

לפני הולדת המצלמה, הייתה זו עבודת הצייר לצייר את תמונת הפורטרט. הישיבה הייתה זו דרך ארוכה ויקרה מאוד. כל זאת כדי לשמר את הפנים כפריט היסטורי מאוחר יותר.

צעד שני

הסתכלו בראי והחליטו, האם הפנים שלנו עקרונית עגולים או בצורת אליפסה. האם העור שלנו חלק או בעל קמטים? האם אנו בעלי שיער מלא או בעלי שיער המרוחק מהפנים?

צעד שלישי

בזמן שאנו מסתכלים במראה חשבו על בנית הפנים. עיניים שלנו נמצאים בערך בחצי הדרך אמצע האליפסה של תבנית הראש.

המרחק בין בעיניים הם בערך רוחב עין אחת. הפה נמצא בשליש התחתון של הפנים. האוזן ממוקמת בין נקודת האמצע של העין וקו סיום האף.

צעד רביעי

ועכשיו לעשייה עצמה, רשמו צורת אליפסה שתייצג את הפנים שלכם. ציירו בצידי הראש שני קווים של הצוואר. זכרו שהראש שלכם הוא החלק הכבד של הגוף. הוא מלא במוח. לכן הוא זקוק לצוואר חזק שיחזיק אותו כלפי מעלה אותו נצייר מנקודת מפגש האוזניים התחתון. ציירו שני קווים עקומים המייצגים את הכתפיים. הם חייבים להיות מתחת לגליל הצוואר , עשו אותם בצורה כזו שיראו כאילו יוצאים החוצה מהדף. הכתפיים רחבות לכן הן חייבות להיות גדולות וחזקות.

צעד חמישי

ציירו קו חלש לרוחב, קו החותך את נקודת האמצע של האליפסה שרשמתם. על הקו רשמו את עיניכם. זכרו, הם לא חייבים להיות רחבים יותר מרחב עין אחת בניהם. הבטו שוב במראה. האם אתם רושמים את מראה העיניים או מה שאתם חושבים שהן נראות לכם כך. חלקו את החלל בין העיניים ועד הלסת לאורך האליפסה לחצי. רשמו בקו חלש אחר קו החותך את האליפסה (שליש תחתון). בקו זה רשמו את הפה. התבוננו שוב במראה ובדקו, האם הפה רחב ומלא, האם השפתיים דקות?

צעד שישי

הסתכל על האף במראה.השוו את גודל האף לגודל הפה. גודלו כגודל רוחב העין בערך האם לאף יש קו מתאר משני צידיו?לא, אין ואתם לא חייב לצייר קו מתאר סביב לאף. אנו יכולים להגדיר את צד האף עם הצללה בלבד. גשר האף הוא הנקודה הגבוהה שבפנים ותופסת את רב האור. מקום זה יישאר הכי גבוה וצדי האף יהיו מוצללים.

צעד שביעי

התחילו לצייר את השיער אך אל תתחילו להיות "מרושלים" בשלב זה. בזהירות ציירו את השיער שאתם רואים. ציירו אותם בזהירות רבה. שימו לב לכך שהשערות אינם באותו אורך. ציירו את מה שאתם רואים ולא מה שאתם חושבים שאתם רואים.

צעד שמיני

הוסיפו צל כדי להגדיר את המאפיינים שלכם. שימו לב לצלליות הפה, מתחת לעיניים ובצידי האף. שימו לב שהמקומות הכי בהירים הם הגשר של האף וקצה הסנטר. שימו בכל המקומות האחרים צלליות של אפור. שימו לב כיצד הצבע משנה את המראה של השיער. הוסיפו צל לאזורי הצוואר, מתחת לפנים בגוון יותר כהה מכל הפנים עצמם, מכיוון שאיזור זה מוצלל ע"י הסנטר.

תגובה 1:

  1. את יודעת להגיש את הוראות השיעור בצורה בהירה, ומדוייקת. כל הכבוד.

    השבמחק